Ruoka ja terveys kuuluvat saumattomasti yhteen

Ruoka ja terveys liittyvät yhteen aivan kiistattomasti. Ravinnolla on suuri merkitys sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiimme. Kulttuurissamme ruoka on paljon muutakin kuin energianlähde. Ruokaan kiteytyy lukematon määrä erilaisia merkityksiä. Ruokavalinnoillamme viestimme muille omista valinnoistamme. Ruoka myös antaa meille nautintoa, mutta sillä on myös sosiaalinen aspekti. Sanotaan, että perhe, joka syö yhdessä on onnellinen perhe. Ruoka ja terveys on siis vain yksi ruokaan liittyvä merkitys, joskin ehkä kuitenkin se merkittävin. Kun ylipaino ja erilaiset kansantaudit lisääntyvät länsimaissa kovaa vauhtia, useimmiten voimme kääntää syyttävän sormemme juuri ruokatottumuksiin. Ruuantuotannolla on myös suuri vaikutus ympäristöömme ja sitä kautta myös jokaisen ihmisen henkilökohtaiseen elämään. Ruoka siis vaikuttaa lähes kaikkeen. Mutta ennen kaikkea ruuan tarkoitus on pitää meidät terveinä, elinvoimaisina ja toimintakykyisinä. Siksi ei ole yhdentekevää, mitä suuhusi laitat.

Kasvispainotteinen ravinto on hyväksi ihmiselle

Ihminen on sekasyöjä, sen näkee esimerkiksi ihmisen hampaista. Kasvisten ja eläinkunnan tuotteiden monipuolinen syöminen on useimmiten ihmisille hyväksi. Kuitenkin esimerkiksi punaisen lihan vaikutukset ihmiskehoon eivät ole pelkästään positiivisia. Punainen liha lisää muun muassa monien syöpien riskiä ja lisäksi se saattaa lisätä myös sydän- ja verisuonitautien riskiä. Sama pätee moniin pitkälle prosessoituihin lihatuotteisiin, kuten makkaroihin ja meetvursteihin. Punaisen lihan demonisointi on toki turhaa ja sitä voikin hyvällä omalla tunnolla nauttia silloin tällöin. Punaista lihaa ei kuitenkaan suositella jokapäiväiseksi herkuksi. Nykyään on kehitetty useita uusia lihankorvikkeita, esimerkiksi nyhtökaura tai härkis ovat kasvattaneet suosiotaan. Kotimaisen ruokainnovaation huikea menekki yllätti kauppiaat, ja lihankorvikkeet käyvätkin nyt kaupaksi kuin kuumille kiville. Ruoka ja terveys kuuluvat yhteen. Kasvispainotteinen ruoka onkin omiaan parantamaan ihmisen terveyttä. Kun siis ruoka ja terveys tuntuvat ajankohtaisilta asioilta, kasvisruuan suosiminen on ensimmäinen askel kohti terveempää elämää.

Ruoka ja terveys on aihe, josta keskustellaan todella paljon medioissa, politiikassa ja tiedepiireissä. Vaikka erilaisia koulukuntia on monia, ovat lähes kaikki samaa mieltä siitä, että kasvikset ovat terveellisiä. Hedelmien, vihannesten ja marjojen nauttiminen varmistaa sen, että ravinnon mukana saadaan kaikki tarvittavat vitamiinit. Lisäksi hedelmät ja marjat tyydyttävät tehokkaasti makeannälkää, jolloin sokerisia herkkuja tulee luonnostaan syötyä vähemmän. Myös perinteinen lautasmalli suosittelee, että pääaterioilla puolet lautasesta täytettäisiin kasviksilla ja vihanneksilla. Joidenkin mielestä vihannekset ovat turhan tyyriitä ja käyvät kukkaron päälle, mutta esimerkiksi juurekset ovat Suomessa halpoja ympäri vuoden. Juureksista saa myös kokattua monenlaisia herkkuja. Niitä voi lisätä keittoihin, höyryttää, syödä sellaisenaan tai vaikka raastaa salaatiksi. Kasviksista saa kokattua monipuolisesti vaikka mitä.

Älä hurahda ihmedieetteihin

Ruoka ja terveys liittyvät tottakai myös painonhallintaan. Ylipaino on yhä suurempi vitsaus yhteiskunnassamme, ja luonnollisesti katseet kääntyvät painosta puhuttaessa juuri ravintoon. Oikeanlaisesta ruokavaliosta löytyy paljon valheellista tietoa internetistä. Toinen koulukunta vannoo hiilihydraattien vähentämiseen, toinen taas ainoastaan kypsentämättömän ruuan syömiseen. Lisäksi netti on pullollaan erilaisia dieettiohjeita, joiden avulla painon luvataan putoavan jopa 5 kiloa viikossa. Pikaratkaisut tai tiukat ruokavaliot saattavat tuntua helpolta vaihtoehdolta silloin, kun omat kilot kyllästyttävät. Kannattaa kuitenkin muistaa, että nopeasti ja kituuttamalla laihdutetut kilot tulevat useimmiten nopeasti takaisin - ja vieläpä korkojen kera. Oikotietä onneen ei ole. Avainasemassa on terveellinen ja monipuolinen ruoka, jota syödään tarpeeksi myös laihduttamisen aikana. Kalorivaje on hyvä pitää vain muutamassa sadassa kilokalorissa, jotta nälkä ja ahmimiskohtaukset eivät pääse iskemään. Liian tiukka ei tarvitse olla herkkujen tai hiilareidenkaan suhteen. Kun kokonaiskuva on kunnossa, pienet herkutteluhetket eivät tuhoa terveellisiä elämäntapoja.