Ravinto ja terveys -kirja

Ravinto ja erilaiset ruokavaliot herättävät nykyisin paljon keskustelua ja nostattavat monenlaisia tunteita. Tämä on ymmärrettävää, koska ruoka jota syömme, vaikuttaa terveyteemme. Siksi on luonnollista haluta varmistaa, että syömämme ruoka on hyväksi meille itsellemme eikä ainoastaan yrityksille, jotka kauppaavat meille tuotteitaan. Jokainen vanhempi haluaa myös pitää huolta siitä, että lapsensa saavat ravinteikasta ja täysipainoista ruokaa kasvaakseen terveiksi aikuisiksi. Ravinto ja terveys -kirja auttaa terveydestään huolehtivaa tunnistamaan tärkeimmät näkökulmat ravinnon vaikutuksesta terveyteen. Mitä ovat ne tekijät, jotka kannattaa ottaa huomioon ja joiden eteen kannattaa nähdä vaivaa? Entä mitä ovat ne asiat, joista ei ole syytä stressata? Ravinto ja terveys -kirja ei halua tuomita yksittäisiä ruoka-aineita eikä ruokavalioita, vaan kertoo, että on monenlaisia tapoja syödä terveellisesti. Ruokailu voi olla sekä nautinto että terveysteko.

Omilla elintavoilla voi edistää terveyttä

Ravinto ja terveys -kirja pureutuu faktaan, jonka me kaikki jo tiedämme, mutta jonka mukaan toimiminen käytännössä on yllättävän vaikeaa. Ihmisen terveyteen vaikuttavat sekä geeniperimä että elintavat. Ensimmäiseen emme voi vaikuttaa. Meidän on vain opittava elämään niiden lainalaisuuksien kanssa, jotka perimä meille sanelee. Jonkun alttius saada vaikkapa syöpä on yksinkertaisesti korkeampi kuin toisella. Se ei ehkä ole reilua, mutta ei myöskään tuomio tulevaisuuden kannalta. Omilla elintavoillamme on kuitenkin erittäin suuri merkitys terveyteemme ja laajemmin sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiimme. Vaikka geeniperimä altistaisi tietyille sairauksille, se ei tarkoita, että toivo on menetetty. Itse asiassa se, mitä päätämme päivittäin tehdä, se miten elämme elämäämme arjessa, on monissa tapauksessa olennaisempaa kuin perintötekijät. Vaikka sairastaisimme jotain perinnöllistä tautia, elintavoillamme voimme joka tapauksessa parantaa terveydentilaamme ja joissain tapauksissa jopa parantua sairauksista. Ravinto ja terveys -kirja on opas sinulle, joka haluat kantaa vastuuta omasta hyvinvoinnistasi ja oppia syömään terveyttä edistävällä tavalla.

Ravinto ja terveys -kirja on kullanarvoinen opas jokaiselle omasta hyvinvoinnistaan huolehtivalle. Se ei lupaa ihmeitä tapahtuvaksi parissa päivässä, vaan se opastaa pysyvään ja kestävään elämäntapaan, jota noudattamalla saadaan terveysvaikutuksia. Me kaikki tiedämme, että terveellinen ruokavalio pitää sisällään runsaasti kasviksia ja kalaa, ja vain vähän sokeria, suolaa ja kovia rasvoja. Mutta tämä ei vielä paljon auta. Esimerkiksi erilaisia kasviksia on tuhansia. Osa niistä sisältää runsaasti energiaa, osassa on paljon hyviä rasvoja ja jotkut kasvikset, kuten esimerkiksi palkokasvit, ovat yllättäen hyviä proteiinilähteitä. Tämä kirja ei anna yleisiä ohjeita, joista ei lopulta hyödy kukaan, vaan menee yksityiskohtiin opastaen kuinka löytää itselleen sopivin tapa muokata ruokavaliotaan terveellisemmäksi.

Kasvikset, kala ja muut terveyspommit

Uusimmat tutkimukset osoittavat, että ruokavalio kannattaa suunnitella yksilöllisesti. Kaikille eivät sovi täsmälleen samat ratkaisut. Ei ole edes mitään käytännön syytä, miksi kaikkien pitäisi syödä samalla tavalla. Kaupat notkuvat erilaisia raaka-aineita, ja moni onnekas kasvimaan omistaja poimii omalta takapihaltaan puhtaat raaka-aineensa. Syksyisin me kaikki pääsemme nauttimaan metsien antimista sienien ja marjojen muodossa. Tutkimusten mukaan useimmat kasvikunnan tuotteet sekä kala ovat terveyttä edistäviä raaka-aineita, esimerkiksi maitotuotteet ovat terveyden kannalta neutraaleja ja sokeri, suola ja prosessoidut lihatuotteet puolestaan heikentävät terveyttä. Ravinto ja terveys -kirja pyrkii löytämään jokaiselle sopivan kokonaisuuden ja pohtii miten ravinto kokonaisuudessaan vaikuttaa terveyteen. Joka päivä ja joka hetki ei tarvitse syödä kasviksia ja kalaa, vaan niitä voi täydentää muillakin tuotteilla. Myöskään erilaisten herkkujen syöminen silloin tällöin ei pilaa ruokavaliota, joka on pääosin koostettu oikein. Se, että nauttii ruuasta eikä koe joutuvansa kokoajan kieltäytymään suosikkiherkuistaan, voi myös edistää terveyttä.