Heikkilän ravinto-oppi teoksessa Ravinto ja Terveys

Useimmat meistä haluaisivat syödä terveellisesti, pysyä ihannepainossa ja voida hyvin. Ylipaino ja erilaiset niin kutsutut elintasosairaudet lisääntyvät kuitenkin vuosi vuodelta, vaikka tietoa terveellisestä ruokavaliosta ja oikeanlaisesta ravinnosta tuntuu tulevan tuutin täydeltä kaikista suunnista. Antti Heikkilä on ortopedi ja traumatologian erikoislääkäri, joka on kehittänyt kotisaarensa nimeä kantavan Pellinki-dieetin. Sen avulla pyritään laihtumaan, saavuttamaan parempaa elämänlaatua ja parhaassa tapauksessa vähentämään erilaisia sairauksien oireita tai lääkityksen tarvetta. Kuten ravitsemuskeskusteluissa on usein tapana, myös Heikkilän teesit teoksessa Ravinto ja Terveys ovat keränneet paljon mielipiteitä niin puolesta kuin vastaankin. Aikuinen valveutunut ihminen pystynee kuitenkin päättelemään pitkälti itse, kannattaako suosia puhtaista raaka-aineista valmistettua vähähiilihydraattista ruokaa vai teollisia transrasvoja ja höttöhiilareita sisältäviä eineksiä.

Mahdollisimman puhdasta ravintoa vai teollista valmisruokaa

Nykyään taidetaan jo yleisesti ymmärtää, että terveellisen ruokavalion perusta on alusta asti itse valmistetussa ruuassa, jossa käytetään lähellä tuotettuja raaka-aineita, kokojyväviljaa, runsaasti kasviksia ja vihanneksia, sopivassa määrin rasvaa ja niukasti runsaasti käsiteltyjä tuotteita tai transrasvoja. Hiilihydraattien määrää monet haluavat vähentää, ja useimmilla meillä onkin huomattavasti parantamisen varaa syötyjen hiilihydraattien laadussa. Valkoinen sokeri, valkoiset jauhot ja riisi, joista on käsittelyvaiheessa poistettu lähes kaikki terveelliset ravintoaineet, voitaisiin suosiolla unohtaa jokapäiväisestä ravinnostamme. Heikkilän kirja Ravinto ja Terveys suosittelee syömään proteiinia, vihanneksia ja marjoja, hyviä rasvoja sekä käyttämään mahdollisuuksien mukaan kotimaisia luomutuotteita. Hän kehottaa välttämään teollisia valmisruokia ja alkoholia.

Ravinto ja Terveys -kirja puhuu vahvasti ruuan laadun puolesta, jonka hän sanoo hoitavan useita sairauksia ja ylläpitävän terveyttä. Kukaan ei varmaan kiistä, etteikö puhdas, perusraaka-aineista itse valmistettu ruoka olisi teollisia puolivalmisteita ja jalosteita terveellisempää. Itse valmistettua ruokaa syödessään tietää myös varmasti, mitä suuhunsa pistää. Kotimaiset vihannekset, liha ja kala, marjat, hyvät rasvat ja alhainen sokerin kulutus ovat vahva perusta ravinnon avulla saavutetun hyvinvoinnin ylläpitämiseksi. Kilot pysyvät myös kurissa, kun ei napostella sokerisia, tyhjiä hiilihydraatteja sisältäviä välipaloja tai teollisesti valmistettuja suola- ja transrasvapommeja. Terveellinen ja laadukas ruoka on samalla myös värikästä ja herkullista, täynnä ravintoaineita, vitamiineja ja antioksidantteja - jotain aivan muuta kuin valmisruuat, joista ei tiedä, mitä kulloinkin suuhunsa laittaa!

Terveellinen ruokavalio laihdutuksen tukena

Monet kuvittelevat, että liikkumalla paljon ja tehokkaasti saa karistettua tulleen ylipainon nopeasti, eikä tarvitse katsoa mitä syö. Ruokavalion osuus on kuitenkin erittäin ratkaiseva tekijä painonpudotuksessa, sillä hyvin harva meistä jaksaa tai ehtii liikkua niin paljon, että painonpudotus onnistuisi pelkkää liikuntaa lisäämällä. Toki liikunta on tarpeen kehon kiinteyttämiseksi ja lihasmassan aikaansaamiseksi, polttaahan lihas myös ylimääräisiä kaloreita. Ravinto ja Terveys ohjaa syömään vähähiilihydraattista, puhdasta ravintoa, jonka avulla paino putoaa lähes huomaamatta runsaastikin lähtötilanteesta riippuen. Tasapainoisesti koottu, vähän hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio kuten Heikkilän Pellinki-dieetti, auttaa pudottamaan painoa nopeasti edistäen samalla ihmisen terveyttä kokonaisvaltaisesti. Kukapa ei haluaisi nauttia herkullisesta ja terveellisestä ruuasta kaventaen samalla vyötärönympärystään.