Miksi syödä terveysruokaa?

Terveysruoka ja ylipäänsä terveelliset elämäntavat ovat nousseet kiinnostuksen kohteeksi osittain niin sanotun fitnessbuumin ja urheilullisten sekä terveellisten elämäntapojen puolesta puhuvien julkisuuden henkilöiden ansiota. Terveysruoka ja superfoodit ovat tulleet kauppojen hyllyille jäädäkseen. Moni tiedostaa yhä paremmin terveellisen ruoan merkityksen omassa jaksamisessa ja sairauksien ehkäisyssä. Terveysruokaa kannattaakin jokaisen suosia ruokavaliossaan. Terveellisen syömisen voi aloittaa aluksia välttämällä lisättyä sokeria sekä vehnää sekä korvaamalla viljatuotteet täysjyväviljalla, joka on paitsi terveellinen se myös sisältää elimistön tarvitsemia kuituja. Yleensä pienillä muutoksilla on jo vaikutusta yleisvireeseen ja jaksamiseen, jolloin terveellisen ruokavalion voi viedä pidemmälle. Ruokavalioon voi lisätä terveellisiä marjoja, kuten puolukkaa, mustikoita ja vadelmia, jotka ovat kotimaisia superfoodeja. Lautaselle on hyvä koota iso kasa kasviksia ja vihanneksia joko sellaisenaan, höyrytettyinä tai vaikkapa uunissa paahdettuina. Terveellisen ruokavalion edut ovat kiistattomia!

Mitä kannattaa syödä jos haluaa syödä terveellisesti?

Terveysruoka saattaa kuulostaa hankalalta toteuttaa, mutta kun terveelliseen ruokavalioon on hieman paneutunut huomaa, että terveellinen syöminen onkin itse asiassa varsin yksinkertaista. Simppeli terveysruoka syntyy esimerkiksi vaaleasta kalasta tai broilerin lihasta, uunissa paahdetusta ja valkosipulilla maustetusta parsakaalista sekä isosta läjästä vihersalaattia, jonka päälle on lorautettu ruokalusikallinen oliiviöljyä. Kasvikset ja vihannekset ovat terveellisen ruokavalion kulmakivi. Niiden lisäksi on tärkeää huolehtia hyvin rasvojen saamisesta. Oliiviöljy on terveellistä ja sitä voi lisätä helposti niin vihannesten joukkoon, salaatin sekaan kuin smoothieenkin. Smoothiet ovatkin erinomainen tapa lisätä kasvisten ja hedelmien syöntiä. Herkullinen smoothie syntyy maustamattomasta jogurtista, marjoista ja hedelmistä. Smoothieen kannattaa myös lisätä pinaattia ja muita yrttejä sekä avokadoa, josta saa hyviä rasvoja. Terveellisessä ruokavaliossa kannattaa suosia myös pähkinöitä ja siemeniä, kuten kurpitsansiemeniä, pellavansiemeniä ja seesaminsiemeniä!

Hyvä ja terveellinen terveysruoka sisältää hyvien rasvojen ja kasvisten lisäksi myös proteiinia. Proteiinia saa esimerkiksi broilerista ja punaisesta lihasta. Tärkeää on valita marinoimattomia tuotteita. Valmismarinadit sisältävät paljon suolaa ja sokeria. Kasvissyöjä saa proteiinia siemenistä ja hamppuproteiinista. Myös kuitujen saannista tulee huolehtia. Kuituja saa puuroista ja täysjyvätuotteista, kuten täysjyväpastasta ja -leivästä. Herkullinen vaihtoehto leivälle on helppo ja nopea siemennäkkileipä. Siemennäkkileipää varten tarvitaan neljä desilitraa siemeniä (esim. kurpitsansiemeniä, chian siemeniä ja pellavansiemeniä), kolme kananmunaa ja neljä ruokalusikallista mantelijauhoja. Kaikki aineet sekoitetaan kulhossa hyvin. Tämän jälkeen seos levitetään ohueksi levyksi leivinpaperin päälle uunipannulle ja laitetaan uuniin 200 asteeseen noin 20 minuutin ajaksi. Siemennäkkileipä kannattaa leikata paloiksi heti uunista ottamisen jälkeen sillä se kovettuu nopeasti. Näkkileipä sopii syötäväksi sellaisenaan tai yhdessä kasvisten, juuston tai leikkeleiden kera.

Terveysruokaa suoraan kaupasta

Terveysruoka tarkoittaa monelle myös superfoodeja. Superfoodeiksi kutsutaan erityisen ravinnerikasta ruokaa tai ruoka-ainetta. Yksi suosituimmista superfoodeista ovat chian siemenet, jotka sisältävät paljon antioksidantteja, omega 3- ja omega 6 -rasvahappoja sekä ravintokuitua. Chian siemeniä voi lisätä helposti puuroihin, keittoihin, jogurtin ja smoothien sekaan. Toinen suosittu superfood on tyrnirouhe, jota voi chian siementen tapaan lisätä ruokiin, kuten rahkaan ja viiliin. Tyrnirouheessa on korkea öljy- sekä A- ja E -vitamiinipitoisuus. Se sisältää myös hyviä omegarasvahappoja. Hamppuproteiinia puolestaan suositaan etenkin smoothieissa, joissa se toimii erinomaisena kasviproteiinin lähteenä. Se sisältää lisäksi runsaasti kuituja, aminohappoja, omega-3 ja omega-6 rasvahappoja. Kookosvedestä on viime aikoina tullut luonnollinen urheilujuoma, joka toimii erinomaisena nesteyttäjänä ja janon sammuttajana.

Terveysruoka ja terveellinen ruokavalio kannattaa ottaa rennolla otteella vakavasti. Liian tiukka linja saattaa johtaa repsahduksiin. Terveelliseen ruokaan kuuluu myös herkuttelua, mutta herkuttelun ei tarvitse tarkoittaa säkillistä karkkeja tai pussillista sipsejä. Terveelliset herkut voivat olla vaikkapa kourallinen cashew- tai joitakin muita suosikkipähkinöitä. Erinomainen jäätelön korvike syntyy pakastetusta banaanista. Hyvin soseutettu banaani laitetaan kulhossa pakkaseen noin kuudeksi tunniksi, minkä jälkeen pehmistä muistuttava banaanijäätelö on valmis. Päälle voi lisäksi ripotella oman mielen mukaan vaikkapa kookoshiutaleita, marjoja tai pähkinöitä. Loistava terveellinen herkku on myös raakasuklaa, jota saa nykyisin niin hyvinvointikaupoista kuin hyvin varustetuista marketeistakin. Raakasuklaata voi tehdä myös itse. Raakaleivonnasta on viime aikoina tullut suosittua, joten mikäli innostusta löytyy, on internet pullollaan herkullisia ja terveellisiä raakasuklaareseptejä. Terveellinen ruoka sisältää paitsi kasviksia ja vihanneksia, hyviä rasvoja, kuituja ja proteiinia myös terveellistä herkuttelua.